Blog

Kedves Gépjárművezető Barátom!

Hosszú évek óta járom országunkat mind köz-, mind magánemberként egyaránt. Elmondhatom, hogy országszerte tapasztalhattam az autós társadalmat érintő problémákat.

Az elmúlt 28 év kormányai fejőstehénnek tekintették az autósokat. Nem kivétel ez alól a jelenleg regnáló Fidesz-kormány sem, amely egyebek mellett az elkerülő utak fizetőssé tételével és a baleseti adóval sarcolta az autósokat, miközben a parkolási díjak emelkedtek, a fizető parkolással érintett területek - különösen a fővárosban - bővültek. A befizetett közterhekért cserébe kátyúkkal teli, rossz minőségű utakon autózhatunk, és sajnálatos módon kiemelten igaz ez a vidéki közutakra.

A leendő Jobbik-kormány a parkolási nehézségeket nem a véget nem érő sarcolással fogja kezelni, hanem a probléma okát szüneti meg azáltal, hogy a fővárosban és a nagyvárosokban több ezer P+R parkolóhelyet hoz létre többszintes parkolóházak építésével. Az autós így fedett helyen, kulturáltan parkolhat, így értékes szolgáltatást kap a pénzéért. Ennek több tízmilliárdos költségét állami és önkormányzati vegyes finanszírozással oldjuk meg. 
Az intézkedések során felülvizsgáljuk és megszüntetjük azokon a helyeken a fizetős parkolást, ahol az nem tölt be forgalomszabályozó szerepet. Továbbá adócsökkentéssel kívánjuk jutalmazni a balesetmentesen közlekedő autósokat. A baleseti adó ma egységesen 30%-a a KGFB szerződéseknek, ami igazságtalan a baleset nélkül közlekedők számára. Éppen ezért úgy alakítjuk át a rendszert, hogy a szerződő bonus fokozatainak megfelelően mérséklődik az alkalmazott adómérték. B10-ig fokozatosan 10%-ra csökken, míg malus fokozatokban az M04-ig bezárólag a KGFB díjával megegyező mértékűre nő, így érvényesül végre a „károkozó fizessen” elve.

Bevezetjük a 24 órás autópálya-matricát és a kedvezményes, családosoknak szóló hétvégi matricát, így megszüntetjük az egyik legértelmetlenebb sarcot: hiszen a jelenleg elérhető tíznapos pályadíj által biztosított szolgáltatást ma a túlnyomó többség nem veszi igénybe maradéktalanul. Az általunk bevezetni kívánt kedvezményrendszert kiterjesztjük a motorosok népes táborára is.

Az elmúlt évek során díjfizetőssé tett elkerülő utakat, valamint az autópályák elkerülő szakaszait újra ingyenessé tesszük. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy ezen utak elkerülésére ösztönözik az autósokat. Az évi 5.000 forintos megyei matricákat természetesen továbbra is igénybe lehet majd venni. A vidéki közutakat kiemelten fejlesztjük magas minőségű, tartós utakkal, a budapesti utaknál is új minőségi szabványokat vezetünk be. Balesetmentes közlekedést kívánok,

Vona Gábor
miniszterelnök-jelölt